Saturday 6 July 2013

PENILAIAN MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN



Persoalan??


• Apakah itu Kontrak Pembelajaran?
• Fungsi
• Bagaimana ia digunakan?

Penilaian melalui Kontrak Pembelajaran
Perjanjian Pembelajaran (Persetujuan pembelajaran)



• Suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat di antara guru dengan pelajar
( individu / kumpulan ).


• Dibuat secara bertulis.


• Ditandatangani apabila kedua belah pihak bersetuju dengan kriteria / syarat
yang disenaraikan.


• Terdapat kompromi dalam kriteria yang dikenakan.


• Kriteria ditetapkan oleh guru.



Kriteria-kriteria yang berkaitan…

• Bentuk akhir tugasan yang dihasilkan
-tahap tugasan perlu dilaksanakan.


• Bagaimana tugasan itu dilaksanakan
-individu atau kumpulan.


• Tempoh tugasan itu perlu disiapkan
-penilaian dibuat secara berproses atau tidak.


• Konsekuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi/mematuhi kontrak
tersebut.


Fungsi…


• Pelajar mengenal pasti dan merekod
-pembelajaran kendiri (kenalpasti kaedah dll).


• Menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.


• Kenal pasti kaedah-kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
-kolaborasi, perbindangan, rujukan melalui buku.


• Tetapkan jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya.


• Pamerkan bukti yang menunjukkan objektif telah tercapai.


• Tentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat/tugasan dinilai.



• Beri peluang kpd pelajar untuk tentukan matlamat pembelajaran mengikut
minat dan keupayaan masing-masing.


• Hasilkan kerja yang terancang.


• Bantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses penyiapan tugasan.



Bagaimana ia digunakan??




Penilaian objektif tugasan


• Guru tentukan objektif, manakala pelajar tetapkan strategi pelaksanaan.


• Guru sarankan beberapa set objektif, kemudia pelajar pilih mana-mana yang
difikirkan paling sesuai.


• Pelajar rangka beberapa objektif, kemudian guru persetujui mana-mana yang
paling sesuai.


Hasil pembelajaran


• Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran bentuk tugasannya
sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dsb.


• Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan terlebih dahulu oleh
guru.

Penilaian


• Pelajar nyatakan gred akademik yang diharapkan dan sistem penggredan untuk
keseluruhan dalam kontrak mereka.


• Guru tentukan sistem penggredan dan kaedah penilaian keseluruhan proses serta
hasil tugasan.


• Gred terakhir boleh dibincangkan. Kompromi di antara guru dan pelajar
berdasarkan syarat-syarat / kriteria tertentu.


• Dibuat oleh individu berkenaan dan rakan sebaya.

-guru hanya pantau untuk menjamin kesahan


Format / bentuk

• Keperluan tugasan/kontrak boleh dibuat dalam mengikut bentuk keperluan
tugasan/kontrak dan pihak yang terlibat.


• Sesetengah kontrak/tugasan berbentuk formal; prosedur dinyatakan
dengan jelas dan rapi.


• Terdapat juga berbentuk tidak formal tetapi terancang dan jelas.




Rumusan

Kontrak Pembelajaran

1. KP melatih pelajar membuat refleksi dan andaian serta ramalan terhadap proses dan kesan tindakannya dalam merancang tugasan pembelajarannya.


2. Pelajar juga dikehendaki memperoleh dan memilih maklumat yang sesuai,
disamping memperlihatkan bukti yang kukuh tentang kesahihan maklumat.


3. Ini memerlukan pelajar tersebut berfikiran kritis dan kreatif, berinovasi
dan sedar tentang hala tujunya dalam pembelajaran tersebut.



Soalan:-


1. Perjanjian pembelajaran merupakan suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat di antara guru dengan pelajar. Ianya hanya dilaksanakan secara lisan. (Betul /Salah)


2. Menerusi kontrak pembelajaran, guru akan menetapkan dahulu bentuk atau hasil sesuatu pembelajaran. (Betul / Salah)


Sumber:- http://deela-bmm3103pbmsk.blogspot.com/2009/08/interaksi-7-penilaian-bahasa-melalui.html

No comments:

Post a Comment