Apakah portfolio?
· Satu kaedah yang digunakan
untuk mengumpul dan merekodkan bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa
yang dipersetujui.
Ciri-ciri portfolio.
· Dokumentasi berstruktur yang
memerlukan pelaksanaan perancangan dan penilaian yang teliti.
· Proses pembelajaran secara
portfolio dijalankan secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan
mendokumentasikan pemikiran secara kritis dan kreatif serta pemilihan maklumat
dari fakta dari peringkat awal hingga akhir.
· Menggalakkan pembelajaran
secara interaktif melalui kerjasama dan bantuan daripada pelbagai pihak.
· Kandungan portfolio terdiri
daripada maklumat secara urutan dan mestilah logik.
· Portfolio bersifat
reflektif yang dirangsang melalui persoalan.
Penilaian Portfolio
· Penilaian berbentuk lebih
terbuka (broad based) dan seimbang.
· Tugasan portfolio dapat
dipantau melalui peta perkembangan pelajar yang boleh dinilai melalui bukti-bukti
lain.
· Proses penilaian perlu
dijalankan secara berterusan supaya dapat mencerminkan perkembangan pelajar
dari semasa ke semasa mengikut kriteria yang telah dipersetujui bersama.
Jenis-jenis Portfolio yang
boleh dibina.
1. Porfolio kerja harian
2. Portfolio hasil terbaik
3. Portfolio dokumen.
1. Portfolio Kerja Harian
· Bahan yang dikumpul untuk
menghasilkan tugasan dalam satu jangka waktu yang diberikan.
· Contohnya;
Proses perkembangan idea
dijalankan secara harian untuk menghasilkan lukisan yang mempunyai ciri-ciri
berikut.
2. Portfolio Hasil Terbaik
· Dipilih bersumberkan hasil
terbaik daripada portfolio kerja harian.
· Berbentuk sumatif
· Contohnya;
Hasil lukisan yang terbaik
daripada bebrapa lukisan yang dibuat dan dikumpulkan di dalam folio kerja
terbaik.
3. Portfolio Dokumen
· Hasil tugasan kecil yang
dijalankan semasa mengumpul bahan pada satu jangka masa tertentu untuk
menyempurnakan kerja tugasan.
· Contohnya;
Hasil lukisan daripada
warna tersebut.
Kegunaan Portfolio
· Membolehkan guru
menggunakan bukti portfolio bersama rekod anekdot guru untuk membuat penilaian
secara holistik.
· Mengekalkan galakkan
pelajar untuk mengawal dan memantau perkembangan pelajar
· Membolehkan guru memantau
perkembangan pembelajaran pelajar dengan menggunakan peta perkembangan.
· Mempelbagaikan bukti
penilaian seperti rekod pemerhatian dan penilaian, nota anekdot, rekod
pelaksanaan tugaan dan kadar pencapaian hasil kerja pelajar.
· Membolehkan penilaian dalam
bidang afaktif tentang usaha dan aplikasi dapatan melalui pemerhatian
tingkahlaku, pengelibatan dalam kelas, inisiatif, kerjasama, ketabahan dan
komitmen sewaktu membina portfolio.
Perancangan Portfolio
Menyenaraikan beberapa perkara penting sebelum
membuat portfolio:
1. Tentukan tujuan pembinaan,
ciri-ciri portfolio dan jenis portfolio yang dikehendaki.
2. Kenalpasti isi kandungan
portfolio.
3. Pemilihan isi kandungan dan
bahan isi kandungan portfolio.
4. Penilaian portfolio dari
segi kaedah penilaian samada secara keseluruhan, kumpulan, individu,
termasuklah kriteria yang dipakai untuk menilai portfolio.
Bagaimana Portfolio dinilai?
· Portfolio dinilai
berdasarkan konsep perkembangan pembelajaran yang berterusan.
· Fokus kepada aspek
perkembangan pengetahuan dan perkembangan kefahaman.
· Peta perkembangan pelajar
boleh digunakan bagi memberi gambaran perkembangan yang lebih menyeluruh
bermula awal pembinaan portfolio sehingga tugasan tersebut selesai.
Merekod Penilaian Portfolio
- Terdapat
dua cara merekod penilaian portfolio iaitu menggunakan skala dan
menggunakan kaedah senarai semak.
- Penilaian
awal – penilaian merentasi tugasan bertulis mengikut kriteria dengan skala
– senarai ciri-ciri paling penting – penetuaan gred.
Kriteria penilaian
- Struktur
dan organisani
- Strategi
pengurusan
- Variasi
isi yang sesuai
- Struktur
ayat dan gaya bahasa
- Senaraikan
ciri. Ini akan menentukan markah portfolio, tentukan wajaran markah bagi
setiap ciri.
- Mengambil
kira markah yang diberikan kepada tiap-tiap peringkat dan bukti-bukti lain
setiap nota anekdot dan refleksi pelajar.
- Skala berkadar atau berkala boleh digunakan.
soalan:-
1. Portfolio merupakan kaedah yang digunakan untuk mengumpul dan merekodkan bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang dipersetujui.
Antara berikut, yang manakah bukan ciri-ciri portfolio.
A. Tugasan portfolio dapat dipantau melalui peta perkembangan pelajar yang boleh dinilai melalui bukti-bukti lain.
B. Tugasan portfolio meliputi aspek kognitif ,
afektif dan psikomotor.
C. Kandungan portfolio terdiri daripada maklumat secara urutan dan mestilah logik.
D. Portfolio bersifat reflektif yang dirangsang melalui persoalan.
2. Soalan 2 adalah berdasarkan pernyataan di bawah.
· Dipilih bersumberkan hasil terbaik daripada portfolio kerja harian.
· Berbentuk sumatif
Pernyataan di atas adalah merujuk kepada jenis portfolio yang boleh di bina. Antara pilihan jawapan berikut, jenis portfolio manakah yang diterangkan di atas?
A. Portfolio Kerja Harian
B. Portfolio Hasil Terbaik
C. Portfolio Dokumen
No comments:
Post a Comment