Pentaksiran
merupakan suatu proses untuk mendapatkan maklumat dan menggunakannya untuk
membuat keputusan tentang pelajar, kurikulum, program atau sesuatu dasar.
Pentaksiran
juga bertujuan untuk mendapatkan sesuatu maklumat dan seterusnya membuat
penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.
Pentaksiran
merupakan suatu maklumat yang meliputi hal-hal yang berkaitan dengan topik,
bukti dan prestasi.
Penghakiman
melibatkan hal-hal seperti pertimbangan dan pencapaian aspek pendidikan.
Produk
pula melibatkan pengetahuan, kemahiran dan nilai.
Proses
pendidikan pula melibatkan operasi, dapatan dan hasil.
Antara
aspek-aspek utama pentaksiran ialah:-
i.
Instrumen.
ii.
Kumpulan yang
ditaksir.
iii.
Respon.
iv.
Kumpulan yang
menaksir.
v.
Skor.
Antara
kepentingan pentaksiran ialah:-
a)
Tentukan nasib
seseorang pelajar.
b) Menentukan kemasukan ke institusi yang lebih
tinggi.
c)
Membuat
pengredan dan pemilihan.
d) Menempatkan seseorang individu di dalam sesuatu
bidang tertentu.
e)
Mendiagnosis
kelemahan pelajar.
f)
Komponen penting
dalam putaran proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).
g)
Menentukan
tahap kesediaan pelajar untuk menghadap topik yang baharu.
h)
Mengukur
pengetahuan dan ingatan seseorang pelajar.
i)
Menentukan
program pemulihan atau penggayaan.
j)
Memotivasikan
pelajar.
k)
Mengenali
diri.
l)
Merancang masa
depan.
m) Menentukan matlamat pelajar.
n)
Mengenalpasti
keberkesanan pengajaran.
o)
Mempertingkatkan
pengajaran guru.
p) Mengesan kesesuaian teknik pengajaran, pemilihan
objektif P&P dan alat bantu
mengajar.
q) Merancang pengajaran.
r)
Memperbaiki
objektif.
s)
Mengesan
pelajar yang lemah dan berkebolehan.
t)
Menjadi
penentuan sistem pendidikan.
Antara
kesan pentaksiran ialah:-
i.
Rasa
tertekan/kecewa/gembira.
ii.
Setiap orang
sibuk dengan aktiviti penyediaan peperiksaan/pusat tuisyen/membaca buku.
iii.
Guru sibuk
mengaplikasikan teknik pengajaran baharu.
iv.
Memerlukan
pembelajaran yang besar (peringkat negara).
v.
Memberi kesan
kepada sistem ekonomi negara.
vi.
Menimbulkan
persaingan.
No comments:
Post a Comment