Pengujian
merupakan suatu kaedah dalam pengukuran dan dijalankan dengan cara yang
bersistematik. Ini merupakan cara untuk mengukur tingkahlaku seseorang
individu. Pengujian ini dilaksanakan secara berperingkat. Antaranya ialah:-
i.
Sebelum
·
Tujuan:- Untuk
mengumpul maklumat.
·
Contoh:- Ujian
pra atau pra-test.
ii.
Semasa
·
Diadakan
secara lisan atau bertulis.
·
Tujuan:- Untuk
mengetahui tahap kemajuan yang dicapai oleh pelajar-pelajar dan kefahaman
mereka terhadap P&P guru.
iii.
Selepas
·
Proses
penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab atau sebagai instrumen
bersama satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel atau tingkahlaku
atau pencapaian seseorang individu atau pelajar.
Ujian
adalah satu alat dalam P&P bahasa, bahan yang bertulis/ bercetak/ terakam
yang telah dibentuk oleh guru untuk menguji sesuatu kemahiran berbahasa.
Contoh:-
Guru membina ujian kloz (isi tempat kosong) bagi menguji kefahaman membaca atau
ujian imlak (menyebut) bagi menguji tahap kefahaman kemahiran mendengar.
Ujian
perlu digunakan sesuai dengan perkara yang hendak diuji itu.
Contoh:-
Guru menguji tahap kefahaman murid Tahun 4 menggunakan bahan bacaan yang layak
untuk pelajar Tingkatan 1, semestinya keputusan pelajar ini ini tidak
menggalakkan.
No comments:
Post a Comment